I. PIERWSZA LINIA WSPARCIA (NAJBLIŻSI)
1. Rodzice / Opiekunowie
- Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i miłości.
- Codzienna obserwacja emocji dziecka i reagowanie na zmiany w zachowaniu.
- Budowanie otwartej komunikacji – dziecko wie, że może przyjść z każdym problemem.
- Decyzja o sięgnięciu po profesjonalną pomoc, gdy sytuacja tego wymaga.
2. Rówieśnicy
- Najbliższe środowisko dziecka poza rodziną.
- Wsparcie emocjonalne i towarzyszenie w trudnościach.
- Obowiązek zgłoszenia problemu dorosłemu, gdy dziecko jest w kryzysie (np. przemoc, samookaleczenia, depresja).
- Kształtowanie postaw empatii i solidarności.
II. WSPARCIE EDUKACYJNE (SZKOŁA)
3. Wychowawca klasy
- Pierwsza osoba dorosła w szkole, która zauważa zmiany w zachowaniu ucznia.
- Budowanie atmosfery bezpieczeństwa w grupie rówieśniczej.
- Kontakty z rodzicami, szybka reakcja na sygnały trudności.
4. Pedagog szkolny / Psycholog szkolny
- Prowadzenie rozmów wspierających z dzieckiem.
- Diagnoza problemu i opracowanie planu pomocy.
- Organizacja wsparcia grupowego (np. warsztaty, zajęcia integracyjne).
- Współpraca z rodzicami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi instytucjami.
5. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
- Pogłębiona diagnoza dziecka (emocjonalna, poznawcza, wychowawcza).
- Kierowanie do specjalistycznych form pomocy (terapia indywidualna, grupowa).
- Wydawanie opinii i orzeczeń potrzebnych w szkole.
III. WSPARCIE ŚRODOWISKOWE (SPOŁECZNOŚĆ)
6. Pracownik socjalny (OPS/MOPS)
- Pomoc w sytuacjach kryzysu rodzinnego, materialnego, wychowawczego.
- Organizacja wsparcia w postaci zasiłków, dofinansowań, świetlic środowiskowych.
- Współpraca z pedagogiem, szkołą, policją i sądem.
- Prowadzenie rodzin objętych nadzorem kuratora.
7. Organizacje pozarządowe i fundacje
- Bezpłatne konsultacje psychologiczne, pedagogiczne i prawne.
- Grupy wsparcia dla rodziców i dzieci.
- Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży (np. 116 111).
- Kampanie edukacyjne i profilaktyczne.
8. Służba zdrowia
- Lekarz pediatra – pierwszy kontakt w sytuacjach somatycznych i emocjonalnych.
- Psychiatra dziecięcy – diagnoza i leczenie zaburzeń psychicznych.
- Psychoterapeuta – praca długoterminowa z dzieckiem i rodziną.
IV. WSPARCIE INTERWENCYJNE (KRYZYS)
9. Policja
- Interwencje w przypadku przemocy domowej, cyberprzemocy, zaginięcia dziecka.
- Zabezpieczenie dziecka przed sprawcą.
- Współpraca z sądem rodzinnym i pracownikami socjalnymi.
- Programy prewencyjne i edukacyjne dla szkół.
10. Sąd rodzinny i kuratorzy
- Rozstrzyganie spraw dotyczących opieki, alimentów, kontaktów z dzieckiem.
- Nakładanie środków wychowawczych i nadzorczych.
- Wspieranie rodziny poprzez nadzór kuratora.
11. Pogotowie Opiekuńcze / Placówki interwencyjne
- Natychmiastowa opieka nad dzieckiem w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.
- Tymczasowe umieszczenie dziecka poza rodziną.
- Współpraca z policją i sądem.
V. KRĄG KOŃCOWY – SYSTEM POMOCY WSPÓŁPRACUJE
Dziecko jest w centrum.
- Najbliżej: rodzice i rówieśnicy.
- Drugi krąg: wychowawca, pedagog, psycholog, szkoła.
- Trzeci krąg: pracownik socjalny, organizacje, służba zdrowia.
- Czwarty krąg (interwencyjny): policja, sąd, kuratorzy, placówki opiekuńcze.
Wszystkie te osoby i instytucje współpracują ze sobą, aby zapewnić dziecku bezpieczeństwo, wsparcie emocjonalne i rozwój.

Opracowanie merytoryczne: Prof. ucz. dr hab. Jolanta Łodzińska
Kierownik Katedry Socjologii Zdrowia i Pracy Socjalnej
Wydział Społeczno-Ekonomiczny UKSW Warszawa